luni, 3 august 2009

Parcările din centrul Braşovului

Dragi şoferi, care esteţi, daca ştiti că veţi avea drum prin Braşov, veţi vrea să parcaţi prin centrul acestui minunat oraş şi veţi sta cel puţin o oră, să vă pregătiţi, nu atât sufleteşte cât material, cu multe monede de 10 şi 50 bani. Vă dau acest sfat deoarece am păţit-o pe pielea mea.

Am ajuns în Braşov şi am parcat în centru, pentru că oricum nu aveam de gând să stau prea mult. Mă uit în jur şi văd tabla care mă anunţa că acea parcare este cu plată (ceea ce mi se pare un lucru normal) şi că plata se face prin autotaxare. Până aici toate bune. Caut un automat, îl găsesc şi dau să plătesc parcarea. Citesc cele câteva instrucţiuni şi realizez că plata se poate face doar cu monede de 10 şi 50 de bani. Mă caut de monede, storc şosetele, sparg puşculiţele, scormonesc toate buzunarele şi găsesc până la urmă câteva. Dar nu suficiente pentru cât vroiam să stau, pentru că, la fel ca orice om normal, nu umblu cu buzunarele pline/saci cu monede la mine (cu atât mai mult cu cât la magazine au început să “uite” să-ţi dea chiar şi monede de 50 bani, ca să nu mai vorbim de cele de 10 bani) . Nu-i nimic, zic eu. Voi merge să schimb 2-3 lei în monede. Şi o iau la pas, prima oprire fiind într-o bancă. Acolo tanti de la ghişeu mă întâmpină cu un “nu avem, încercaţi în altă parte”. Prima încercare=ghinion. Dar nu m-am descurajat. Am continuat căutarea. Dar, de la chioşcurile de ziare până la cele fast food, de la florării la tarabele cu lozuri, am primit acelaşi răspuns sec: “nu avem”.

“Dacă ţi-a trebuit să parchezi în centrul Braşovului, trebuie să suporţi consecinţele”, veţi zice voi. Dar eu n-am fost deranjat de faptul că e parcare cu plată sau că e cu autotaxare. Eu vroiam doar să-mi fac datoria cetăţenească şi să plătesc. Dar dacă nu mi se oferă alternative… În alte oraşe civilizate aparatele pentru autotaxare instalate în parcări oferă, pe lângă posibilitatea plăţii cu monede, şi cea a plăţii cu cardul, respectiv cu bancnote. Cum bine susţinea un realizator TV: statule/autoritate locală, dacă vrei sa respect legea/normele/reglementările tale, oferă-mi întâi condiţiile de a face acest lucru şi după aia începe să iei măsuri împotriva mea, dacă nu le-am respectat.

Dar asta e. Probabil vor mai trece ceva ani (mai puţini sau mai mulţi, în funcţie de nivelul de optimism al fiecăruia) până lucrurile vor ajunge şi la noi la nivelul la care sunt acum în ţările (mai)civilizate.

2 comentarii:

Mrs. Green Foot spunea...

Mi-e si frica sa te intreb cat a costat parcarea...:))
Nu as vrea sa fi fost in pielea ta, dar citind acum povestirea ta ma pufneste rasul.

Si stii de ce mi-am adus aminte? De telefoanele acelea albastre, cu monede... oare mai exista telefoane publice?:D

Johnny_K spunea...

Sa stii ca parcarea, in sinea ei, nu e scumpa. Parca 1,5 lei/h. Doar ca a trebuit sa las masina acolo doar de cate monede am avut, ca nu prea aveam chef dupa aia sa umblu dupa Gigeii de la primarie sa-mi dea inapoi masina. :))

Si legat de asemanarea cu telefoanele publice, partea proasta e ca aparatele astea de taxat nu accepta "convorbire" cu taxa inversa. :))

Telefoane publice mai exista, dar sunt din alea cu cartela, Alea albastre cred ca sunt deja pe la fier vechi (si cateva, probabil, pe la muzeu). :D