miercuri, 8 iulie 2009

Original vs. Kitsch

Inca de la lansarea filmului Slumdog Milionaire, dar mai ales de cand a castigat premiul Oscar pentru cel mai bun film, tot am auzit la radio melodia “Jai Ho”, melodie ce face parte din coloana sonora a filmului respectiv (si care a castigat la randul ei Oscarul la categoria “Cea mai buna melodie”). Pana aici nimic neobisnuit. Partea iritanta, cel putin pentru mine, este ca varianta difuzata la radio e cea interpretata de Pussycat Dolls. Care, fie vorba intre noi suna foarte prost, cantata parca de niste mate in calduri. Ceea ce nu inteleg eu este de ce se promoveaza kitschul si nu originalul? Doar pentru ca e cantat de Pussycat Dolls? Doar pentru ca numele “Pussycat Dolls” suna mai bine decat numele “A. R. Sukhvinder Singh, Tanvi Shah, Mahalaxmi Iyer” (adica cei care interpreteaza melodia originala)? Doar pentru ca gasculitele alea dau mai bine la radio/TV?

Pacat de munca celor care au interpretat melodia originala, si care se vad acum dati la o parte din peisaj de dragul kitschului.

Va las sa le ascultati pe ambele si sa faceti diferenta.


A R Rahman ft Sukhvinder Singh, Tanvi Shah & Mahalaxmi Iyer - Jai Ho (Slumdog Millionaire)
Asculta mai multe audio Muzica

vs.


A.R. Rahman Feat The Pussycat Dolls - Jai Ho
Asculta mai multe audio Muzica

2 comentarii:

Mrs. Green Foot spunea...

Pentru ca sunt mai comerciale? pentru ca sunt mai accesbile ascultatorilor educati cu kitschul? :d

Am ascultat si eu melodiile pentru prima oara, am incercat sa nu fac nici o discriminare. Varianta originala e interesanta, dar deloc genul meu. Varianta pussycat? incredibil, dar suna ca mai toate melodiile romanesti: aaaa, pif, paf, puf, aaah. Cred ca intelegi ce vreau sa zic :))

Johnny_K spunea...

Da. Asta cam asa e. Eu zic ca si posturile radio/TV ar trebui sa incerce sa nu promoveze (sau, ma rog, sa promoveze cat mai putin) kitsch-ul, pentru ca oricum majoritatea ascultatorilor de muzica comerciala nu prea pleaca urechea la posturile radio/TV din afara, ci se lasa "cultivati" de cele romanesti. Iar, pe de alta parte, romanii ar trebui sa fie mai atenti la muzica pe care o asculta si, extrapoland, si la emisiunile TV la care se uita. Eu zic ca e un cerc vicios. Posturile zic ca e o afacere, si ca de fapt la asta se uita/asta asculta lumea. Oamenii poate ca s-ar uita la/ar asculta altceva, dar nici nu li se dau alternative. In cazul muzicii e mai usor pentru cei care nu vor sa se lase dusi de "valul" comercial, pentru ca exista Internetul, exista DC++, exista torrente, exista optiuni. La TV e mai greu cu optiunile.
Cine stie cand se va remedia situatia asta, cand vom ajunge sa nu mai vedem kitsch-ul ridicat la rang de arta. Eu sper sa nu treaca foarte mult timp (dar eu sunt mai optimist din fire).